Наверх
Меню
Меню
Интервью
02/08
Інтерв'ю з куратором фотовиставки «Метамодерн. Пошук досконалості» - Андрієм Котлярчуком
MyCollages — копия 2.jpeg
MyCollages — копия 2.jpeg
0x0.jpeg
0x0.jpeg
0x0.jpeg
0x0.jpeg
MyCollages — копия 2.jpeg
0x0.jpeg
0x0.jpeg

Інтерв'ю з куратором фотовиставки «Метамодерн. Пошук досконалості» - Андрієм Котлярчуком

Найбільш цікава фотоподія літа фото-арт-проект «Метамодерн. Пошук досконалості», присвячений дослідженню стежок, якими сьогодні розвивається сучасна фотографія. Цей проект куратор Андрій Котлярчук задумав ще рік тому. Ми вирішили поспілкуватись і задати Андрію Котлярчуку кілька запитань.

 

Ви досвідчений митець та куратор. Ви фундатор фотобієнале «Українська художня фотографія». Поділіться Вашими враженнями від розвитку фотомистецтва в Україні.

 

Події в арт-світі України починають прискорюватись щомісяця. Кожен день відкриваються нові виставки, молодь ледь встигає робити проекти, арт-простори зайняті на місяці наперед. Не рідкісні випадки, коли презентація фотопроектів різних авторів проходить в один день. Слідкувати за цими процесами стає майже неможливо. Нашу країну наздогнала арт-хвиля з Сполучених Штатів. Кількість арт-просторів та митців збільшується, не дивлячись на рентабельність. Сама професія митця стає неймовірно привабливою. Особливо фотомитця, бо готові ідеальні інструменти розбудили у людей творчий потенціал. Видима легкість створення художнього зображення підкорила всі віки творчих людей. Треба погодитись, що з одного боку прогрес не стоїть на місті, з другого мистецтво – це не тільки технічна досконалість інструментів. 

Але я бачу й прогрес. Ще п’ять років тому мені потрібно було розповідати, навіщо взагалі потрібен проект. Виставки були набором з архіву: тут ми бачимо красиву хмарку, а тут дитинку, а ось квіточка на фоні заходу сонця. Подібне зустріти вже майже неможливо. Можу додати таку аналогію. Живописець перед тим, як зробити велике епічне полотно, довго збирає ідеї та замальовки. Він багато їздить, робить етюди, малюнки олівцем. Його можуть зацікавити абриси старої церкви, руки селянки, плями світлотіні. Після цього художник вкрапляє свої дослідження у закінчений художній твір. Письменник робить так само. Свої враження від запахів моря, строкатості сільського ринку, грації дівчат він переносить на папір, а тільки потім додає до основної сюжетної лінії. Молоді фотохудожники ще нещодавно робили спроби набір подібних замальовок видати за зрілий твір. 

 

Які ще якісні зміни кидаються в очі?

 

Суттєво підвищилась майстерність. Те саме ремісництво, що має бути на кінчиках пальців. І цей процес йде досить швидко. Справжнє мистецтво має відповісти на три питання: технічне «як», тематичне «що» і саме головне філософське «навіщо». Художній твір починається з технічного ремісництва і закінчується філософією. Автор за допомогою фотокамери має щось розповісти людям. Створити оповідання, де є пролог, зав’язка сюжету, розв’язка та епілог. Інакше, автор показує глядачам: «Дивіться, як я вмію»! Це просто етап в розвитку митця, а не зрілий проект. Якщо, митець не має чим поділитись з публікою, можливо краще помовчати. Анатоль Франс казав, що мистецтву загрожують дві потвори: художник, який не являється майстром, та майстер, який не є художник.

 

Багато людей не розуміють сучасного мистецтва. При цьому частина його повністю відкидає, інша сліпо молиться на нього. Яка Ваша думка про ці протилежні явища?

 

Треба сказати, що сьогоднішнє мистецтво на Заході – суть державна політика. Медіа настільки переплелися з артом та розвагами, що вже губиш нитку розуміння, яка може розплутати цей клубок. І саме тому багато непідготовлених людей взагалі не розуміють, за що платять такі скажені гроші за Марка Ротко, або за Джексона Поллока. Але це ще ікони стилю, полотна яких арт-критики вже вивчають по 70 років. Дивитись на те, що робиться зараз треба спокійно. Час все розставить по місцях. 

Я підозрюю, що саме криза віри робить з сучасного мистецтва нову релігію. Воно об’єднує людей різних рас й континентів, воно незрозуміло пересічному громадянину, як і Писання. І в мистецтві також є свої жреці, які розповідають, що гарно, а що погано. В ці проекти вкладаються велетенські гроші. Відкриваються нові арт-центри розміром з стадіони. Там можуть виставити купу штучного насіння, надувну іграшку або гору ламаних велосипедів. І все це буде мистецтвом без всякого гумору. Люди, які йдуть на це дивитись, доторкаються до духовного. Ми не знаємо, що саме може дати поштовх для розвитку пересічної людини. Це плавильний котел з ідей. Але які саме з них виживуть – покаже час. 

Крім того, ми не забуваємо, що вектор розвитку задає найбільш консервативна частина суспільства. Еліти народів, яке до них не було б ставлення суспільства, формують колекції, вводять закони для розвитку мистецтва. А головне купують його та зберігають для нащадків.    

 

Цікава думка, що поштовх для розвитку актуального мистецтва робить сама консервативна частина суспільства.

 

Нічого дивного. Прекрасний український поет та драматург Дмитро Корчинський колись виказав думку, що замовник є співавтором мистецького твору. Якщо не головним автором. Багато хто може зробити досить складну ремісницьку роботу, але подарувати ідею, вкласти в неї гроші та довести справу до кінця, часто художник не може у принципі. Всі самі величні твори мистецтва до початку ХХ століття були зроблені на замовлення. І навіть сьогодні багато фондів підтримують митців. Бо саме ритм та система допомагають творчо розвиватися художнику. Якщо б не було Пеггі Гугенхайм, Івана Терещенко, Олександра Яновича, Сергія Тарути, Віктора Корсака, ми би не побачили багатьох видатних творів сучасності. 

Мікеланджело красиво приховав роль замовника у своїй творчості.  Він казав, що «Гарний живопис - це як би наближення, злиття з Богом… Він лише копія Його довершеності, тінь Його пензля, Його музика, Його мелодія… Тому художнику недостатньо бути великим та вмілим майстром. Мені здається, що і життя його повинне бути можливо більш чистим та благочестивим, і тоді Святий дух буде направляти всі його помисли». При цьому ані слова про вище духовенство Ватикану, яке допомогло йому увійти в ритм роботи та не відволікатись на побут.

 

Андрію, Ви бачите зв’язок між класичним та сучасним мистецтвом? Чи є містки, які їх поєднують?

 

Звичайно є. І поєднує їх освіта та внутрішня краса людини, попит на прекрасне. Жан Кокто писав, що привілеї краси не можна вимірити. Вона діє навіть на тих, хто її не признає. Американці колись зробили цікавий експеримент. Вони взяли абстрактний нефігуративний експресіонізм божевільних з лікарень та подібні полотна професійних досвідчених митців. Зробили виставку в арт-центрі, де полотна були перемішані та без підписів. Попросили глядачів відмітити вподобані роботи. Перемогли з помітним відривом справжні художники. Здавалося б, що кольорові плями та патьоки фарби однакові на різних картинах. Але композиції, які вони утворюють різні. І колористика трохи інша. І навіть непідготовлені люди це відчувають. 

Ще хочу додати досить цікаву думку про файн-арт у фотографії та інших видах мистецтва. Кожний етап сучасного мистецтва – це протест художників проти огидної реальності. Своєю творчістю вони хочуть максимально знищити все старе і остогидле. Через це я думаю, що сучасний файн-арт є протестом проти загострювання у суспільстві, потоками фейків з телеекранів, безглуздого насилля та нігілізму. И повернення до зображення краси тіла, природи, гармонійного співіснування є протест навколишній реальності.  

 

Сьогодні художньою фотографією займаються навіть домогосподарки. Як можна виділитися на фоні цього розмаїття?

 

По-перше, треба запам’ятати, що у фотографії немає свого шляху. Фотографія є частиною графіки і підпорядковується тим саме законам, що і інші розділи мистецтва.

А фотохудожник має відрізнятись неповторною індивідуальністю. Якщо ми бачимо, що автор працює виключно на догоду сьогоденним ринковим смакам, то його щирість швидко стає під питанням і дилери припиняють цікавитись творчістю автора. Фотограф до речі, не зобов’язан пояснювати свою фотографію словами. Навіть є така приказка, що розповідати про наповнення фотографії по телефону, це теж саме, що танцювати архітектуру. Фотографія з фігуративним зображенням візуальна, тому передавати словами її зміст не треба. "Дійсність не така, як насправді", - колись сказав Станіслав Єжи Лець.  Ми вибудовуємо системи наших переконань з уламків нашої віри. Що сприймається успіхом у фотографа? На це немає визначеної відповіді. Мене дилери час від часу питають: «Який успіх я хочу? Щоб мене постійно нахвалювали критики? Мій твір купили за великі гроші? Подобатись публіці? Стати героєм світської хроніки?» У кожного своя відповідь на ці запитання, причому саме та, яку він шукає. 

 

Фото:  Деніс Копилов, Ольга Копилова. "Арктичний Кіт". Змішана техніка. 2019

         Constantine  Marakhov, Natalie Borysenko. Серія «Риба». Мультиекспозиція. Желатино-срібний друк 100х80 см. 2019 

        Володимир Бахтов. «Сади Пітера Грінуея». Розмір100х150см. UV-друк на алюмінії. Наклад 1/6. 2019 

 

 

 

комментарии
ТОП Интервью
17/09

Митці Микола та Марина Соколови.  Інтервюер: Дана Пінчевська   Д. П.: Вітаю вас з майстерні відомих київських митців, — художника Миколи Соколова та його дружини, Марини.  М. ...

Календарь
21/11

Галерея Арт 14 презентує виставку Олени Кудінової «Post Scriptum» 21.11. -  28.12.2019 Олена Кудінова (1958, Мурманськ – 2017, Київ) художник-графік, дизайнер інтер’єрів, ...

23/11

З 23 листопада у столичній галереї Spivakovska ART: EGO gallery відкриється виставка Міли Тагієвої «Чистий витік». Назва проекту несе в собі глибокий сенс. На виставці буде представлено ...

23/11

Галерея сучасного мистецтва «Триптих АРТ представляє проект Сергія Савченка «Олія і Вода. Трансгресія матеріалу»  Живопис: Сергій Савченко (Львів, Гданськ) Куратор/тексти: ...

ФОРМА ОБРАТНОЙ СВЯЗИ
Проверочный код *
Восстановить пароль
Для восстановления пароля введите адрес электронной почты, указанный Вами при регистрации. Вам будет отправлено письмо с дальнейшими рекомендациями.
Если у Вас возникли вопросы, свяжитесь с нами по телефону: 044-331-51-21
Авторизация
Регистрация
* Обязательно для регистрации на ресурсе
** Обязательно для выставления лотов
Пароль должен иметь длину не менее шести знаков; содержать комбинацию как минимум из трех указанных ниже знаков: прописные буквы, строчные буквы, цифры, знаки препинания; не должен содержать имени пользователя или экранного имени.
Проверочный код
правила ресурса *
условия аукциона **