Наверх
Меню
Меню
Новость
13/12
В НАРОДНОМУ МУЗЕЇ ХЛІБА СТАРТУЄ BIENNALE «ART-BREAD»
Space Invaders1.JPG
Space Invaders1.JPG

В НАРОДНОМУ МУЗЕЇ ХЛІБА СТАРТУЄ BIENNALE «ART-BREAD»

  13 грудня стартує Бієнале «Art-Bread». Організована об'днанням «Хлєбзавод» та за підтримки місцевих партнерів.

Універсальні цінності – не універсальні: те, що бачиться добром та злом в очах одного, перед іншим постає у протилежному значенні. Сьогодні людство стоїть перед загрозою втрати вектору життя, через відсутність очевидних «правильних речей», і вимушене шукати хоч щось універсальне деінде.

 ХЛІБ – це їжа для всіх: митців та робочих, багатих та знедолених, лівих та правих, толерантних та радикальних. ХЛІБ – річ проста і зрозуміла: матеріальна, присутня, смачна, необхідна.

ХЛІБом та видовищами римські імператорів приборкували народні маси. Від діда-прадіда ми зустрічаємо бажаних гостей ХЛІБом-сіллю. «Якщо в них нема ХЛІБа, хай їдять тістечка!», – вигукувала Марія-Антуанетта з балкона Версалю оскаженілим містянам.  У «депресивні» американські 20-ті, на робочих демонстраціях в Ізраїлі народ скандував: «роботи і ХЛІБа». Більшовики обіцяли народу «Миру, землі і ХЛІБа». Бітники Британії використовували слово ХЛІБ як евфемізм для грошей.

Набуваючи різних конотацій від епохи до епохи, від культури до культури, ХЛІБ залишається тією універсалією, що здатна задовольнити запит на чесне, зрозуміле й одвічне – втамування голоду. «ХЛІБа насущного дай нам сьогодні» – моляться мільярди людей на планеті й Господь до них сходить тілом своїм. ХЛІБ буде скрізь, вчора, сьогодні і завтра саме тим, чим йому і належить бути – головою всього.

Сучасне мистецтво різне: провокативне й нецікаве, змістовне й банальне, правдиве й ілюзорне, – але завжди приречене на свою присутність у нашій реальності. Ігнорувати його важко, особливо, якщо кожен прояв – відповідь на сьогодення – інтимний й особистий або публічний й політичний. Про універсальність мови сучасного мистецтва навряд чи можна говорити однозначно – не всі погодяться з революційністю Дюшанівської Мони Лізи на рівні з Джокондою да Вінчі. Однак, мистецький акт як спосіб говорити й чути, спосіб бачити і відчувати – універсальний. Саме тому він, так само як ХЛІБ повинен бути сьогодні.

Універсальні цінності спрямовують нас по життю, формують кола однодумців, уможливлюючи спільні проекти, метою яких завжди постулюється зміна світу на краще. Ми постулюємо цінності мирні й неруйнівні – ХЛІБ і мистецтво – творити й наповнювати. Але ми не перші й не останні. ХЛІБ і мир вже обіцяли століття тому всьому світові комуністи, але склалось інакше. Переартикуляція мирного ХЛІБа (та й мистецтва, бо всі ми пам’ятаємо його експлуатацію комуністами) не звільняє нас від минулого. Мирні революціонери-спостерігачі – ось наша роль у полі нових універсалій і в полоні власної історії.

Назвою цього Бієнале є «Art-Bread». Якщо ви згодні з тим, що наше минуле – це те, завдяки і всупереч тому існуємо ми сьогоднішні, якщо ви згодні з тим, що творити краще, ніж руйнувати, якщо ви згодні з тим, що наболіле треба вивільняти, а набридле – змінювати, –  долучайтесь!

 Бієнале присвячене нескасовності скасування [комуністичного минулого]. У цьому процесі ми приречені на ревіталізацію через знищення, бо, фактично, це відрізання хворої, але важливої кінцівки, всохшого коріння, частини нас самих для того, щоб бути іншими, жити наново, зберігши власну історію чи зрікшись її. Право на оцінку цього минулого має кожен і не має ніхто водночас. Будь-яке слово «за» чи «проти» буде порожнім словом, бо в чужих устах змінить своє значення. А хіба не через це універсалія «добро» дискредитована на користь «ХЛІБа»?

Метою є створення вільного середовища, у якому всі позиції та візії будуть почуті однозначно та без гіперінтерпретацій, бо лише творчість – єдиний засіб для художника реагувати на світ. Сьогодні ми спостерігаємо за тим, як точково, але дуже радикально право на свободу творчості у художників забирають. Це симптом хвороби, яку поки важко номінувати, але можна схарактеризувати: вона спричинена травмою, яку суспільство прагне витіснити. Ім’я цієї травми – знання.

Цар Едіп у трагедії Софокла виколює собі очі, які його обманювали, бо не впізнали у вбитому подорожньому батька, а в новій дружині – матір. Сьогодні суспільство так само прагне покарати себе фактичною сліпотою за власні помилки. Декомунізація як процес знищення останніх свідків минулого, очей, які не побачили у ньому зла, видається шансом спокутувати це зло. Травматичне, непросте й болісне знання потрібно забути, не озиратись у його сторону й не дозволяти робити це нам. Саме така логіка обмеження мистецької свободи, свободи згадувати й рефлексувати, щоразу актуалізуючи травматичне як факт суспільної біографії.

Існування цієї логіки не виправдовує її неможливості й парадоксальності. Ми не хочемо забувати й витісняти, не хочемо осліплювати себе через те, що сталось, бо воно минуло. Ми сьогоднішні не можемо скасувати свої вчорашні дії. Та й чи потрібно це? Едіп до смерті залишався сліпим, але від цього батьки його не ожили. Ми можемо припинити апелювати до минулого, але від цього воно не зміниться, й не змінимось ми сьогоднішні, бо колективна пам’ять – це надовго.

 Це бієнале-полілог: ми прагнемо зрозуміти, як можна, зважаючи на вербальне й образне, пережити минуле й рухатись вперед. Ми хочемо з’ясувати, чи можлива реабілітація «добра» поруч з новопроголошеною універсальністю мирного «ХЛІБа». Ми запрошуємо кожного не мовчати сьогодні, аби завтра було іншим – кращим або, хоча б, новим. Щоб суспільство подивилось на універсальні категорії і невиправдані цінності, підваживши стереотип і прийнявши можливість незвичного. Щоб тягар минулого не вливав на дискурс «майбутнє».

Марина Богуш

комментарии
ТОП Новость
05/12

5 – 8 грудня 2019 року, Indian Beach Park, 4601 Collins Avenue, Miami Beach, FL 33140, Маямі, США, бокс 206 Цього року Voloshyn Gallery вдруге бере участь у міжнародному ярмарку сучасного ...

04/12

Виставка скульптури Костянтина Синицького «2016–2019»   4 грудня о 18.00 у Мистецький центр "Шоколадний будинок", Київська НКГ відбудеться відкриття ретроспективної ...

Календарь
09/12

Тетяна Забєліна «Сила глини: залишаючи місце випадковості та недосконалості» 9-15.12.2019   9 грудня в галереї Triptych: Global Arts Workshop/Галерея Триптих буде презентовано ...

10/12

  З 10 по 29 грудня в київському центрі сучасного мистецтва «Білий Світ» проходитиме виставка «Втеча з Едему» української художниці Анни Атоян. Мисткиня Анна Атоян працює ...

11/12

11 грудня 2019 року вийде у широкий український прокат фільм-концерт «Розділові Наживо». Показ фільму відбудеться лише один вечір одночасно в усіх кінотеатрах країни. «Кінематографічність ...

ФОРМА ОБРАТНОЙ СВЯЗИ
Проверочный код *
Восстановить пароль
Для восстановления пароля введите адрес электронной почты, указанный Вами при регистрации. Вам будет отправлено письмо с дальнейшими рекомендациями.
Если у Вас возникли вопросы, свяжитесь с нами по телефону: 044-331-51-21
Авторизация
Регистрация
* Обязательно для регистрации на ресурсе
** Обязательно для выставления лотов
Пароль должен иметь длину не менее шести знаков; содержать комбинацию как минимум из трех указанных ниже знаков: прописные буквы, строчные буквы, цифры, знаки препинания; не должен содержать имени пользователя или экранного имени.
Проверочный код
правила ресурса *
условия аукциона **