Наверх
Меню
Меню
Новость
02/12
Оксана Чепелик. В арт резиденції IMéRA в Марселі
1.jpg
1.jpg

Оксана Чепелик. В арт резиденції IMéRA в Марселі

Оксана Чепелик. В арт резиденції IMéRA в Марселі. 

Перебуваючи в цього року в дослідницькій резиденції IMéRA - Інституті перспективних досліджень мала змогу відвідати лабораторію в Обсерваторії Верхнього Провансу, де щосереди проводяться подібні метеорологічні вимірювання.

1996 року в арт резиденції CREDAC у Парижі була створена інсталяція "Сніданок на траві", що відсилала до знаменитого полотна Едуарда Мане, в якій на настилі з сухої трави були поставлені тарілки з кубиками графіту, матеріалу, що використовується на атомних електростанціях для відділення паливних стрижнів і уповільнення ланцюгової реакції. Робота демоструваляся в галареєї Люка Кереля під час FIAC 1996.

 

Оксана Чепелик інсталяція "Сніданок на траві", галерея Люка Кереля, 1996.

2003 року на Фестивалі нових медіа “Backup” 2003 у Веймарі у співпраці з Девідом Стоутом, професором університету в Санта-Фе (США), була реалізована інсталяція “@tmosphere”. У проекті “@tmosphere” візуальний ряд з метеорологічними даними, отриманими із сервера NASA, що постійно змінюються, сканувався і на основі цих змін компьютерна програма генерувала саунд перформенс в залежності від кліматичних даних, одержуваних у реальному часі https://youtu.be/d6cT_XVYurc.

Дані, щодо рясних опадів - дощових аномалій, екстремальних подій: ураганів (в США), повеней (у Центральній Європі), штормів, тайфунів, цунамі (у Південній Азії) і т.і., поновлюються щосекунди і провокують зміни звуку. В інсталяції нашарування зображень, отриманих із сателітів, та анімації, що стосується глобальних опадів і демонструє зміни їхньої кількості на різних континентах, сканується і система генерує звук відповідно до цих змін.

Оксана Чепелик доповідь “Dead Zones” в IMéRA, Марсель. "Віртуальна ноосфера", 1996.

Фестиваль “Backup” 2003  створив двотижневу творчу резиденцію, аби запрошені художники могли реалізувати колаборативні проекти, відштовхуючись від заданої проблематики “Testing Truth” / “Випробування істини”. Навколо цієї теми оберталися питання медіа конструкцій і донесення інформації в щільному полі між фактом і фальсифікацією, як намагання сформулювати позицію художника - як зв'язок між кодом і культурою. Робочий метод базувався на ідеї open source / відкритого джерела. Проект демонстрував синтез художніх і наукових ідей та пошуків, як фактична й творча відповідь на мінливу актуальність, працюючи з базою даних, де аналізується різниця між поняттями «локальний» і «глобальний». Ця робота стосувалася клімату, катастроф, всесвітнього медіа висвітлення, комунікаційних технологій, відповідальності та пам'яті. У проекті були поставлені питання: Що є істина? Чи означає мобільність вибір? Чи означає прогноз виживання? Цікавий також аспект невидимого. Чи може невидиме і німе стати видимим та озвученим за допомогою цифрових технологій? 

Оксана Чепелик, Девід Стоут “@tmosphere” Фестиваль нових медіа “Backup”, Веймар, 2003.

Відео проект “ExCORElab” (2003) був реалізований в арт резиденції Центру Сороса в Празі «Дивлячись усередину», організованій «Східноєвропейською мережевою програмою Мистецтво та культура». Презентація українського проекту “ExCORElab” відбулася на Празькій Бієнале в галереї ЦCМС. У відео-інсталяції, де “Ex CORE lab” –  Експериментальна КОР (Головна) Лабораторія, відкрита в Чорнобильській зоні для проведення різноманітних досліджень та експериментів з ембріоном, розглядається феномен глобальної катастрофи, що поставив Україну в центр суспільної уваги і, здається, на віки радіював її ідентичність. Проект ліг в основу відео “Чорнобильска казка” 2007 року https://youtu.be/5SbNXRSBDqU

А також слугував відправною точкою для реалізація концептуального мистецького мультимедійного проекту ”Генезис” (2004-2013), та його окремої частини - data-driven інсталяції з назвою ”Origin / Початок”, що розробляла тему генофонду нації засобами моніторингу народжуваності в реальному часо-просторі. «Початок» тому, що Чорнобильська катастрофа послужила поштовхом для утвердження самосвідомості народу і, власне, формування нації. Всі спроби звернутися до проблеми Чорнобильської трагедії, не можуть не стосуватися теми генофонду. У проекті визначаються два вектори, направлені у минуле та в майбутнє.

Проект, реалізований в різних країнах, працює як моніторинг народжуваності в реальному часі і демонструє відео проекцію на повітряну кулю з зображенням немовляти в променях ультразвукового дослідження, яке змінюється, коли надходить сигнал з інтернету про народження, приблизно, через кожні 2 хвилини у Нью-Йорку, через 20 хвилин у Санта-Фе у штаті Нью-Мексико (США), через кожні 13 хвилин в Сараєво та, в середньому, через 1,5 хвилини - при кожному наступному народженні в Україні. Новонароджені діти різних походжень створюють колективний образ дитини, трансформуючи біо клітину в Планету Людей https://youtu.be/klhtwkud5DE.

Таким чином, проект "Генезис" дозволяє створювати унікальні інсталяції для різних регіонів світу, де він експонується. 

 Оксана Чепелик "Генезис", Київ, 2007.

2018 року на виставці «Куди далі?» в центрі “Ізоляція. Платформа Культурних Ініціатив” у Києві 29 березні - 14 квітня були представлені роботи українських митців, що розмірковували про глобальні екологічні проблеми, такі як стосунки між людиною та природою, майбутні бачення та наслідки експлуатації природних ресурсів. Авторська site-specific інсталяція «Ландшафти» (2018) за допомогою просторового графічного дизайну демонструвала понівечену вибухами землю на Донбасі як своєрідний «новітній український ланд-арт». 

Паралельно там же, в центрі “Ізоляція. Платформа Культурних Ініціатив” у Києві 29 березні - 12 квітня 2018 року в межах програми Американський Арт Інкубатор — Україна з циклом майстер-класів, які проводила гавайсько-американська медіа-художниця і кураторка Тіар Рібо 10-29 березня 2018 року за підтримки Американського Арт Інкубатора ZERO1, була створена мистецька виставка “Нові притоки". Американський Арт Інкубатор (AAI) — міжнародна творча програма обмінів, яка використовує громадо-орієнтовані дигітальні арт проекти і проекти нових медіа, аби провокувати діалог, задля розбудови спільноти, локальної економіки і подальших соціальних інновацій. В центрі уваги ААІ — міжкультурний обмін ідей, що використовує художників як заангажованих і інноваційних партнерів, які працюють з соціальними і екологічними викликами. Проект “Омили мене води до душі моєї“ (Юлія Бєляєва, Оксана Чепелик, Умка Естебанова, Богдан Мороз, Ірина Проскуріна, Ольга Терещенко, Алла Сорочан) досліджував забруднення води в Україні в цілому, та річки Дніпро зокрема. 

Цвітіння Дніпра, сателітна зйомка.

Промислові стоки з чисельною кількістю фосфору, азоту та фосфатів викликають збільшення синьо-зелених водоростей. У результаті "цвітіння Дніпра" негативно впливає на флору та фауну річки, а також на фізичний та психологічний стан людей. Назва "Омили мене води до душі моєї" відсилає до роману Кендзабуро Ое, в якому головний герой, починаючи відлюдькувате життя заради сина, дає собі нове ім'я Ооки Ісана (Могутнє дерево - Відважна риба). Ім'я обране ним, щоб відобразити його нову сутність повіреного душ дерев і китів, місію яку він покладає на себе. Його син Дзін (яп. ジン Людина), незважаючи на свої обмежені можливості, обумовлені порушенням роботи головного мозку, відрізняється унікальною здатністю тонко реагувати на голоси птахів, розрізняючи більше п'ятдесят видів. У романі є епізод, який залишається в пам'яті як кінематографічне зображення. У будинку-бункері, побудованому для захисту від ядерної катастрофи (як Хіросіма та Нагасакі, так і Чорнобиль та Фукусіма), в підлозі є вирізаний кватрат c зеленою травою, на яку герой стає босими ногами. Команда проекту також взяла на себе місію бути колективним повіреним душ живих істот. підкреслюючи, що Вода є вирішальним джерелом життя на Землі. 

Оксана Чепелик "Омили мене води до душі моєї", дигітальна відео проекція на 3D-моделі  Організму очищення  води у вигляді Подвійного Мьобіусу та простору Калабі-Яу.

В авторській нсталяції "Омили мене води до душі моєї" використано спекулятивний та футурологічний дизайн задля переосмислення майбутнього архітектури, артефактів та мережевої екології вздовж річки Дніпро. Дигітальна відео проекція на 3D-моделі Організму очищення  води у вигляді Подвійного Мьобіусу та Організму очищення  води у вигляді простору Калабі-Яу https://youtu.be/WjkqPurqExU.

В арт-резиденції IMéRA в Марселі я розробляля тему “Мертві зони”, так як цвітіння води є токсичним і може спричинити появу морської мертвої зони, з нестачею кисню, позбавленої більшої частини життя. За цим масивним цвітінням стоїть ціанобактерія, або синьо-зелені водорості, стародавній тип морських бактерій, що отримує та зберігає сонячну енергію за допомогою фотосинтезу, як рослини. Але сьогодні вони викликають масові замори риби й отруєння тварин і людей, адже завдяки їхнім токсинам рівень кисню за останні роки тут знизився до найнижчого рівня за останні 1500 років. Таємничий вихор водоростей розміром з Манхеттен видно з космосу також у Балтійському морі. Згідно з міфом, Харибдіс був морським монстром, що поглинав кораблі, всмоктуючи їх у смертоносний вир.

Цвітіння Балтійського моря, NASA фото.

За підрахунками дослідників з університету Турку у Фінляндії, мертва зона у 2018 році, склала близько 27 000 км2. Водорості токсичні, і пляжі уздовж Балтійського моря повинні регулярно закриватися через їх присутність. Мертві зони не є проблемою лише у Дніпрі та Балтійському морі. Вони стають все більш поширеними у всьому світі: в Мексиканській затоці, в гирлі річки Міссісіпі, в Аравійському морі та в Китаї. І коли ми продовжуємо скидати свої відходи в річки по всьому світу, ми ставимо подачу поживних речовин для розмноження ціанобактерій на конвеєр. 

Ціанобактерія.

В арт-резиденції IMéRA в Марселі, розробляючи тему “Dead Zones”, я співпрацювала з Середземноморським інститутом океанографії, досліджуючи структуру різноманітних морських мікроорганізмів, задля використання в практиках архітектурного дизайну, аби розглянути симбіотичне майбутнє та етику партнерства біологичних видів vs боротьбі видів за виживання.

 Ядерно-магнітно-резонансний спектроскоп і мас-спектрометр в лабораторії CNRS, Марсель.

А також була започаткувана співпраця з Т’єррі Перезом, директором дослідницької лабораторії CNRS Середземноморського інституту морського та наземного біорізноманіття та екології, який зосереджує свою увагу на метаболоміці як систематичному вивченнні унікальних хімічних «відбитків пальців», характерних для процесів, що відбуваються в живих клітинах, корисних для розуміння функціонування біорізноманіття та як біомаркерів впливу екологічних змін. Лабораторія досліджує морські губки, адже вони є дуже чутливими до негативних змін у навколишньому середовищі.

Зображення планктона (Protocystis swirei, Rhizaria – Phaeodaria), MOBYDICK – 2018, MIO Plankton images, Середземноморський інститут океанології (AMU / CNRS / IRD / Університет Тулона, Інститут Пітея - ОSU) – Observatoire des Sciences de l'Univers.​

Метаболом відображає взаємодію між геном організму та його середовищем. Дослідження метаболома організму може слугувати відмінним зондом його фенотипу (тобто продукту його генотипу та навколишнього середовища).

Якщо говорити про методологію вимірювання метаболому, то варто зазначити, що метаболіти можна виміряти (ідентифікувати, оцінити чи класифікувати) за допомогою різних технологій, включаючи:

• ЯМР - Ядерно-магнітно-резонансну спектроскопію та

• мас-спектрометрію.

Більшість методів мас-спектрометрії (МС) поєднують різні форми:

• рідинну хроматографію,

• газовау хроматографію, або

• капілярний електрофорез для полегшення відділення сполук.

Дані, отримані за допомогою цієї методології, дозволяють створити метаболомічний профіль, який візуалізується як параболічна графіка та задіяти елементи наукового інструментарію у мистецькому творі, такі як хроматографія та спектроскопія. Як мистецтво та технології можуть розкрити приховані шари, зробити їх видимими? Мистецтво може залучатись до когнітивної практики, соціально орієнтованої на навколишнє середовище, формуючи суспільство, відповідальне за стале майбутнє. Тому як художниця я фокусуюсь на тому, аби зробити видимими та аудійованими дані щодо екологічних змін та загрози біорізноманіттю в результаті забруднення навколишнього середовища. Від "Метаболомічної" data-driven моделі (керованої даними), до аудіовізуального твору, від естетики до етики. 

Оксана Чепелик в центрі контролю ЧАЕС, арт-резиденція «Сюрреалізм у просторі постмодернізму Славутича”.

Встановлені нові контакти і співробітництва з науковими інститутами та лабораторіями університету Екс-Марсель: Середземноморським інститутом морського і наземного біорізноманіття та екології та Середземноморським інститутом океанографії в Марселі сприяють подальшій розробці art-science аудіо-візуального data-driven проекту «Метаболомічна» опера.

Програма міжнародних обмінів і дослідницьких резиденцій «Екстер» Українського інституту надає право голосу українському сучасному мистецтву, сприяє присутності українського мистецтва на культурній мапі світу, підсилює visibility українських митців, тим самим реалізуючи культурну дипломатію України. 

Головне фото: Обсерваторія Верхнього Провансу, Франція.​

комментарии
ТОП Новость
05/12

5 – 8 грудня 2019 року, Indian Beach Park, 4601 Collins Avenue, Miami Beach, FL 33140, Маямі, США, бокс 206 Цього року Voloshyn Gallery вдруге бере участь у міжнародному ярмарку сучасного ...

04/12

Виставка скульптури Костянтина Синицького «2016–2019»   4 грудня о 18.00 у Мистецький центр "Шоколадний будинок", Київська НКГ відбудеться відкриття ретроспективної ...

Календарь
09/12

Тетяна Забєліна «Сила глини: залишаючи місце випадковості та недосконалості» 9-15.12.2019   9 грудня в галереї Triptych: Global Arts Workshop/Галерея Триптих буде презентовано ...

10/12

  З 10 по 29 грудня в київському центрі сучасного мистецтва «Білий Світ» проходитиме виставка «Втеча з Едему» української художниці Анни Атоян. Мисткиня Анна Атоян працює ...

11/12

11 грудня 2019 року вийде у широкий український прокат фільм-концерт «Розділові Наживо». Показ фільму відбудеться лише один вечір одночасно в усіх кінотеатрах країни. «Кінематографічність ...

ФОРМА ОБРАТНОЙ СВЯЗИ
Проверочный код *
Восстановить пароль
Для восстановления пароля введите адрес электронной почты, указанный Вами при регистрации. Вам будет отправлено письмо с дальнейшими рекомендациями.
Если у Вас возникли вопросы, свяжитесь с нами по телефону: 044-331-51-21
Авторизация
Регистрация
* Обязательно для регистрации на ресурсе
** Обязательно для выставления лотов
Пароль должен иметь длину не менее шести знаков; содержать комбинацию как минимум из трех указанных ниже знаков: прописные буквы, строчные буквы, цифры, знаки препинания; не должен содержать имени пользователя или экранного имени.
Проверочный код
правила ресурса *
условия аукциона **