Наверх
Меню
Меню
Интервью
02/07
Інтерв`ю Марини Стрельцової з графіком Катериною Свіргуненко
?. ???????????. ? з серії_Мапи світ?. 2019-2020. ??? паний папір. .jpg
?. ???????????. ? з серії_Мапи світ?. 2019-2020. ??? паний папір. .jpg

Інтерв`ю Марини Стрельцової з графіком Катериною Свіргуненко

КАТЕРИНА СВІРГУНЕНКО: 

«МІЙ «ДЗЕН» – ВІД ДЗЕНУ СПОГЛЯДАННЯ, ІНТУЇТИВНОСТІ, 

ВІД ЗНАННЯ ТА ПІЗНАННЯ ІНШИХ СВІТІВ»

13 березня 2020 р. у Національному заповіднику «Софія Київська», напередодні карантину, відкрилася спільна виставка українських митців Катерини Свіргуненко та Анатоля Степаненка – «Мімезис». До експозиції увійшли об’єкти та графічні твори художників. Інсталяція «Південний хрест» стала квінтесенцією цієї парадоксальної, водночас дуже природної колаборації двох художників, об’єднавши в одній просторовій композиції паперову графіку К. Свіргуненко із серії «Мапи світу» та човен-ковчег А. Степаненка. 

Карантинна «стигма» завадила нормальній роботі музею, проте, сподіваємося, що влітку відвідувачі Софії Київської таки потраплять до виставкових залів «Хлібні», де зустрінуться з псевдоархеологією цього, безперечно, цікавого творчого дуету. На правах кураторки виставки я вирішила не втрачати слушної нагоди, і поспілкуватися з її учасниками. Тож інтерв’ю з Катериною Свіргуненко – це, певною мірою, і тизер, і констатація події, що відбулася, і пропозиція глибше познайомитися із самою мисткинею та її світобаченням.

Марина Стрельцова: Катерино, давай почнемо з назви виставки «Мімезис». Що саме ти в неї вкладаєш? 

Катерина Свіргуненко: У процесі підготовки виставки у нас була робоча назва, яка буквально характеризовала ідею, але ж це була би умисна тавтологія. Ми (К. Свіргуненко, А. Степаненко – авт.) говорили про сліди і відбитки, певні коди, власну археологію, і наслідування. І раптом з’явився «Мімезис», і на мій погляд, ця назва, якщо розглядати її як абстрактно-загальну форму / зміст слова, дуже влучно відображає ідею та візії представлених робіт. Хоча я також можу припуститись помилки у трактуванні саме цього давньогрецького терміну... На мою думку, мімезисом можна охарактеризувати діяльність митця загалом. Це такий наслідувальний пошук себе, почасти де в чому імітація, іноді навіть самого себе, така собі саморепрезентація у власних творах.

М. С.: Усі твої роботи, представлені на виставці, – асоціативні, «завуальовані», побудовані на нюансах і алюзіях. Часопростір у них – метафізичний, суб’єктивний – знаходиться у процесі перманентної трансформації. Будь-які явища чи прикмети фізичного світу, скажімо, ландшафт чи фрагментована людська фігура «розчиняються» в ньому, стають лише «слідом», «відбитком». Якісь твори нагадують палімпсест чи архаїчні графіті. Звідки ця образність та псевдоархеологічна естетика? Чи були вони продиктовані тематикою виставки, адже переважна більшість творів  – нові? 

К. С.: Останнім часом у процесі роботи, а саме у творах на цій виставці,  мої інтереси дедалі більше відходять від репрезентації реальності як такої, сюжетності та буквальності. Це просто зайве. Я натякаю, створюю певне середовище і емоційний настрій зображуваного, пишу замасковані коди зчитування, а також залишаю простір для подальших асоціацій. А сприйняття залежить саме від погляду глядача. Так, мені близькі ці естетичні теми, які так чи інакше перетікають із серії в серію або присутні в окремих роботах. У друкованій графіці, на мій погляд, є прямі передумови для абстрактної виразності, через те, що друковане зображення є відтворенням і відбитком форми (матриці). Такий собі умовний вихід в інший вимір, дзеркальність форм і рухів. Більшість творів – нові, тому що мені кортіло втілити ідею у монохромних роботах, повернутися до класичного відбитку у чорно-білій манері. Навіть попри загальну домінанту кольору у моїй творчості. 

М. С.: За словами філософа Андреаса Буллера, «людські сліди є дзеркальним відображенням людини, яка бачить, відкриває й пізнає себе як «людина» у власних слідах…» Що саме ти пізнала про себе завдяки своїй творчості та, зокрема, виставці «Мімезис»? Що, приховане в тобі, вийшло назовні? 

К. С.: Згодна з тим,  що те, що «продукує» художник, є його відображенням, портретом і слідом у багатьох сенсах. Це також спосіб постійного пошуку і відкриттів. Моє «відкриття» пов’язане з роботою «Знахідка», яка не потрапила до експозиції, але на етапі підготовки була, на мою думку, ключовим твором, логічною знаковою складовою до представлених мною серій. Але під час монтажу відбулась дивна річ, цей твір випав з загальної картини і візуального ряду. Так «Знахідка» залишилась прихованим слідом і поза дисплеєм.

М. С.: Чи відбувся, за твоїми спостереженнями, контакт між тобою та Анатолем? Чи відчуваєш синергію спільної виставки? Наскільки важливо / доцільно / потрібно для художника мати в своїй творчій біографії не лише персональні чи групові виставки, а й ось такі – «діалоги» з іншими митцями?  З ким ще тобі було б цікаво виставитись та чому?

К. С.: Мій контакт з Анатолем Степаненком відбувся набагато раніше, коли я зустріла його випадково ще за часів школярства, і навіть не знала тоді, хто він! Це був миттєвий контакт енергетик, сильне враження. Але з часом ми не так часто перетинались, взаємодії були рідкими, а практики паралельними.  Анатоль – завжди цікавий як художник і неймовірна особистість, Художник-мандрівник поза часом, як джерело творчого і життєвого досвіду, як приклад космічної екзистенції.  

Якщо художник  – це світогляд і, власне, цілий світ (я не говорю про творчі об’єднання, угрупування або союзи), то там присутня інша категорія спільності. Мова про спарінг-виставку художників-«одинаків». Дуетні виставки цікаві саме діалогом світів і робіт, спільним досвідом процесу підготовки, обговорення і результатом. Відповідальність у таких виставках спонукає авторів до комунікації ще тоншої та глибшої. 

М. С.: На відкритті виставки лунали різні думки фахівців про вашу з Анатолем схожість або кардинальну відмінність в деяких аспектах. Твоя думка з цього приводу?

К. С.: Авжеж. Схожість полягає у таємничості наших індивідуальностей як авторів, художній культурі у висловленні та у метафізичності творів. А відмінність  –  у способі реалізації образів: Анатолю ближча предметність об’єктів із чіткими лініями і абрисами, що нагадують викарбувані рельєфи. У мене – вібруючі та невловимі форми, тональні об’єми у просторі, які тяжіють до фрагментів ефемерних трьохвимірних форм, залишаючись зображеннями на площині.

М. С.: Чи раптом у тебе не виникло бажання в майбутньому спробувати себе в роботі з тривимірними об’єктами, адже на виставці ваші твори не просто сусідять, а взаємодіють один із іншим, що найяскравіше втілилося в спільній інсталяції «Південний хрест»? Понад те, у різні способи, і ти, і Анатоль, досліджуєте одну проблему межі об’єму та простору, двовимірності та тривимірності. 

К. С.: Певно, я до цього йду, є ідеї.

М. С.: Критики відзначають, і це добре відчутно, що в твоїй творчості та роботах Анатоля присутній тонкий зв'язок формотворчих принципів західного мистецтва, певних прийомів постмодернізму (амбівалентності, інтермедіальності, подвійного кодування, фрагментарності мислення) та медитативної настроєвості й споглядальності Сходу. Звідки черпаєш свій «дзен»?

К. С.: От, вірогідно, це і є ключ до нашої із Анатолем спорідненості без щільного наближення. Мій «дзен» – від дзену споглядання, інтуїтивності, від знання та пізнання інших світів.

М. С.: Які техніки друкованої графіки були використані в експонованих творах, чому саме вони? Оскільки ти постійно експериментуєш у цій галузі, то цікаво, як певна техніка допомагає тобі висловити свої ідеї? 

К. С.: На виставці представлені переважно роботи у техніці монотипії, це  – серія «Дослідження», що складається з дванадцяти аркушів, дві роботи «Місце дослідження І, (ІІ)», також «Дослід», всі створені у 2019-2020 рр. В експозиції є також два відбитки «Дубль І» і «Дубль ІІ» (дошки створені у 2015 р., надруковані у 2020 р.) у техніці фотополімерної гравюри. Присутня й «паперова графіка» – авторський папір у серії «Мапи світу», до якої ввійшли 13 аркушів. 

Техніка є інструментом для реалізації ідеї у класичному понятті. Існує також поняття «відчуття матеріалу і техніки». Думаю, що через це відчуття і мою любов до друкованої графіки, я віддаю перевагу саме їй.

М. С.: Чому цього разу ти зосередилась саме на традиційному чорно-білому зображенні?

К. С.: У мене було чітке уявлення, що роботи мають бути у класичній графічній манері чорно-білого відбитку. Монохромні зображення, де немає привабливих для ока кольорових подразників, де, як графіті на скелі, вихоплені оком автора, проявляються сіткою знаків. Це для мене – повернення до першоджерел зображення, де є тільки тонально просторові вирішення, гризайль, і ця візуальна мова у цьому випадку є абсолютно вичерпною.

М. С.: Чи вважаєш, що виставка відбулась, попри її закриття на карантин? До речі, твій рецепт «чекання», – чим себе відволікала і рятувала від нудьги? 

К. С.: Ми встигли відкритись заплановано 13 березня, і виставку практично зразу закрили разом із музеєм. Дуже символічно у нашому контексті. Проте, я впевнена, що така вимушена зупинка ніяк не вплинула на те, чи відбулась виставка чи ні. Звісно, вважаю, що вона відбулась. Карантин для мене був часом для важливих речей: роздумів, переосмислення, пошуку себе у часі та просторі...

Розмовляла Марина Стрельцова, кураторка виставки «Мімезис»

комментарии
ТОП Интервью
17/09

Митці Микола та Марина Соколови.  Інтервюер: Дана Пінчевська   Д. П.: Вітаю вас з майстерні відомих київських митців, — художника Миколи Соколова та його дружини, Марини.  М. ...

Календарь
26/09

Галерея Portal 11 презентує виставку живопису Івана Турецького «Невідомість кличе» 26.09.2020 - 18.10.2020 Назва виставки «Невідомість кличе» співвідносна з життєвою ...

26/09

26 вересня у новому арт-просторі Imagine Point буде відкрито виставку «Granny. Світ», продовження кураторського проекту Олексія Малих «Ти не Я». Олена Придувалова демонструє ...

27/09

27 вересня в галереї «Митець» відкривається виставка «ФРАГМЕНТИ». На виставці «Фрагменти» експонуються роботи трьох художників - Анни Миронової, Юрія Пшеничного і ...

ФОРМА ОБРАТНОЙ СВЯЗИ
Проверочный код *
Восстановить пароль
Для восстановления пароля введите адрес электронной почты, указанный Вами при регистрации. Вам будет отправлено письмо с дальнейшими рекомендациями.
Если у Вас возникли вопросы, свяжитесь с нами по телефону: 044-331-51-21
Авторизация
Регистрация
* Обязательно для регистрации на ресурсе
** Обязательно для выставления лотов
Пароль должен иметь длину не менее шести знаков; содержать комбинацию как минимум из трех указанных ниже знаков: прописные буквы, строчные буквы, цифры, знаки препинания; не должен содержать имени пользователя или экранного имени.
Проверочный код
правила ресурса *
условия аукциона **