Наверх
Меню
Меню
Мнение эксперта
22/03
Стислий огляд Великого Скульптурного Салону 2015 від Марини Стрельцової
in art12.jpg
in art12.jpg

Стислий огляд Великого Скульптурного Салону 2015 від Марини Стрельцової

На головному фото: Олександр Дяченко, Петро Антип, Олексій Золотарьов біля роботи Петра Антипа "Народження світу"

Автор статті: мистецтвознавець Марина Стрельцова

Фото: Галина Браіловська

Цьогорічний скульптурний салон в Мистецькому Арсеналі акцентував той факт, що сучасні світові скульптурні тенденції з успіхом приживаються й на теренах української арт-сцени. Вочевидь, – із запізненням в п’ять-десять, а то й в пару десятків років. На фоні цих процесів межі вітчизняної скульптури поступово нівелюються, як це сталося на Заході після закінчення Другої Світової війни.

 

Галина Браіловська, Георгій Браіловський, Степан Рябченко, Наталья Заболотна і Степан Рябченко на відкритті Салону

Куратор проекту "Хмаринка-мандрівниця" Георгій Браіловський на прес-конференції для представників ЗМІ

Все важче стає категоризувати арт-«явища» тривимірного характеру. Це й скульптурні інсталяції на стику архітектури та дизайну (проект «Фіксація» Олексія Золотарьова, спільний проект Тамари та Олександра Бабаків «Zooantropo»). Й іронічні соціально-філософські інсталяції-рефлексії  Анатолія Твердого («Народження Венери», «Час») та Олекси Фурдіяка (скульптура) й Олега Воронка (відео) в спец-проекті «knowns and unknowns». Це й арт-об`єкти  паркового характеру («Хмаринка-мандрівниця» з проекту куратора Георгія Брайловського та «Феміни» Олександра Лідаговського). Й речі утилітарно-декоративного напряму (казкові «іграшки»  Наталі Мудрук, Катерини Вештак та Ірини Вештак-Остроменської) чи, взагалі, відвертий кітч Олега Пінчука, Ігоря Гречаника або Дмитра Іва.

 

Проект Олексія Золотарьова "Фіксація"

Робота Тамари Бабак з циклу Zooantropo

Особливістю ж українського арт-простору залишається збереження видової своєрідності традиційної скульптури, що споконвіку працює з вічними матеріалами (камінь, бронза, дерево) та шукає нові шляхи виявлення художньої образності через вирішення проблем пластично-формального характеру (Олександр Дяченко, Петро Антип, Володимир Кочмар, Володимир Гарбуз, Василь Ярич, Василь Бик, Михайло Горловий тощо).

 

Робота Олександра Дяченко

Роботи Олександра Бабака з циклу Zooantropo

Віддамо належне організаторам: влаштувати такий грандіозний за розмахом захід в кризові часи – це своєрідний подвиг. Втім, величі в ньому було замало, що для самого поняття «салону» не дивне. Камерний характер скульптурного арт-форуму 2015 пояснюється, зокрема, політично-економічною ситуацією в країні та фінансовою кризою, які, відповідно, диктують свої умови.

Чого гріха таїти: навіть топові українські скульптори-традиціоналісти переважно будували свої цьогорічні експозиції, виходячи  з принципу комерційної доцільності. Втім, це не завадило якості представлених скульптурних творів. А глядач отримав унікальний шанс побачити різнопланові роботи мистців різних років. Особливо  виразно «прозвучали» архітектонічно потужні дерев’яні людські постаті львів’янина Василя Ярича, соковите «Гроно» його земляка Олега Капустяка, характерні «Борці» та емоційно заряджені скульптурні «нариси» харківського автора Валерія Пірогова, окремі жіночі фігури та «Ікар» харків’янина Володимира Кочмаря.

 

Роботи Василя Ярича

За вміння організовувати пластичну форму в просторі, створювати напруження скульптурного об’єму через його наповнення зсередини слід відзначити й роботи двох інших скульпторів з когорти топових українських мистців: «Гармонія двох начал» та «Народження світу» Петра Антипа та скульптурні голови Олександра Дяченка. На жаль, через військові дії на Сході країни горлівчанин Петро Антип не мав можливості вивезти з зони АТО переважну більшість свого скульптурного доробку та продемонструвати на повну свій талант скульптора-новатора. А ось киянин Олександр Дяченко представив свої роботи з колекції канівських симпозіумів різних років, виявивши високу культуру роботи в граніті й вміння  передати відчуття монолітності кам’яного блоку.

Порадувала участь молодих скульпторів Миколи Бірючинського та Дмитра Грека (кожен з них наполегливо шукає свою власну пластичну манеру, чим і викликає інтерес глядача), а також бронзові роботи Яни Роздобудько, хоча й видно, що її творчість поки що переслідує «привід» її вчителя Олександра Сухоліта. Цікаві образи представив  в своїй серії «Колосів» й Єгор Зігура.

Щодо заявлених скульптурних проектів, то майже всі вони більш-менш склалися. Ненав’язливим лаконізмом, конструктивністю та поліфонією смислів відрізнявся проект Василя Татарського і Віктора Гризи «Війна з Богом. Світ як безпредметність» і, зокрема, одна з недавніх кубістичних робіт Василя Татарського на честь Казимира Малевича.

 

Робота Василя Татарського

Робота Віктора Гризи

Приємне враження від грамотної роботи з простором в проекті «Із домашнього музею скульптора Олександра Сухоліта» псують перенасиченість дрібною, «вторинною» скульптурою, справжнє «звалище» старого мотлоху та «останків» фігурок в одному з кутів залу та, як результат, порушення античного принципу калокагатії. В «музеї» надзвичайно відчутна деструктивна енергія. Залишається сподіватися, що колишній Сухоліт кінця вісімдесятих – початку дев’яностих здатен відродитися до творення в усіх сенсах цього слова.

 

"З музею Олександра Ліхоліта"

«Об’єми» Олександра Дяченка, Тамари та Олександра Бабаків й Олексія Золотарьова (куратор – Катерина Рай) – чи не найамбітніший і найбільш серйозний проект, представлений цього року на Салоні. Проте йому не вистачило цілісності та об’єднуючого начала. Як не парадоксально, але роботи учасників проекту виявилися настільки самодостатніми самі по собі, що все радше виглядало, як поєднання кількох сталих і абсолютно автономних проектів в одному, замалому для такого масштабу, просторі. 

Креативно і по-дизайнерськи вміло підійшов до побудови своєї експозиції Анатоль Степаненко в проекті «Аккадські песиголовці», особливо в оформленні стін рельєфами. Проте його органічні воскові голови песиголовців залишають по собі неприємне враження.

 

Анатоль Степаненко і його робота з проекту «Аккадські песиголовці»

Вдала подача вийшла і в проекті «Хмаринка-мандрівниця» (куратор – Георгій Брайловський). Далека від скульптурного начала, мультяшна «Хмаринка», втім, сміливо крокувала імпровізованим піщаним берегом Мистецького Арсеналу, втілюючи в собі образ свободи такої, якою її уявляють собі куратор проекту Георгій Браіловський і автор Степан Рябченко.

 

Проект "Хмаринка-мандрівниця"

Проект "Хмаринка-мандрівниця"

Іронічно-метафоричний проект Анатолія Твердого «Народження Венери» та «Час» порадував своєю «антиспоживацькою» філософською спрямованістю. Хоча його матеріалізація здалася вторинною по відношенню до західних художніх практик такого роду.

Загалом, Салон зміг увібрати і переварити в собі все: від відверто комерційного до суто соціального мистецтва, від іронії до епатажу, від серйозної скульптури до декоративно-ужиткових речей і сувенірів. Чогось принципово нового він не продемонстрував, але ще раз засвідчив, що українська скульптура – річ багатовекторна, доволі консервативна, але здатна до розвитку.

 

Роботи Лізи Портнової з циклу "Птахи"

Роман Протопопов з роботою Юрія Мусатова

Одна з робіт Юрія Мусатова з циклу "Єволюція хмари"

Галина Браіловська з роботами Андрія Кіріченко "Молекули"

Тож, незважаючи на всі труднощі і проблеми, Великий Скульптурний Салон 2015 відбувся. Йому, як і всій Україні, ще не вистачає певної культури проведення подібних заходів, критеріїв відбору учасників, культури експонування різнопланових проектів і творів та логічної організації виставкового простору. Однак, це не заважає йому бути на сьогодні однією з найяскравіших арт-подій в країні та щороку приваблювати потоки поціновувачів цього виду мистецтва.

 Мистецтвознавець Марина Стрельцова

 

комментарии
Календарь
24/09

Галерея 83 представляє персональну виставку “Той, що зникає” Дмитра Просвєтова. “Той, що зникає”- друга персональна виставка автора, що складається з трьох частин. Перша- це ...

26/09

  Відкриття виставки Бориса Фірцака «Різне»   З 26 вересня по 13 жовтня у центрі сучасного мистецтва «Білий Світ» проходитиме ...

28/09

У КИЄВІ ВТРЕТЄ ВІДБУДЕТЬСЯ МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ СВІТЛА І МЕДІА-МИСТЕЦТВА KYIV LIGHTS FESTIVAL Промінь дитячих мрій злетить до зірок під час KYIV LIGHTS FESTIVAL 28 і 29 вересня 2019 го року ...

ФОРМА ОБРАТНОЙ СВЯЗИ
Проверочный код *
Восстановить пароль
Для восстановления пароля введите адрес электронной почты, указанный Вами при регистрации. Вам будет отправлено письмо с дальнейшими рекомендациями.
Если у Вас возникли вопросы, свяжитесь с нами по телефону: 044-331-51-21
Авторизация
Регистрация
* Обязательно для регистрации на ресурсе
** Обязательно для выставления лотов
Пароль должен иметь длину не менее шести знаков; содержать комбинацию как минимум из трех указанных ниже знаков: прописные буквы, строчные буквы, цифры, знаки препинания; не должен содержать имени пользователя или экранного имени.
Проверочный код
правила ресурса *
условия аукциона **